Incepand cu anul 2021 pentru importul de anumite dispozitive electronice se aplica mecanismul taxarii inverse, prin evidentierea taxei in decontul de TVA atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila pentru:
Pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA pentru importul bunurilor mentionate mai sus, societatea care efectueaza importul trebuie sa detina declaratia vamala de import in care sa fie mentionata ca importator al bunurilor. Pe langa declaratia vamala de import, dreptul de deducere a TVA se poate exercita si in baza actului constatator emis de organele vamale. Prin actul constatator emis de organele vamale se intelege documentul pentru regularizarea situatiei, emis inclusiv ca urmare a unui control vamal.
Atragem atentia ca pentru importul dispozitivelor la care s-a facut referire anterior nu este relevanta valoarea acestora, ci numai categoria produsului. Valoarea de 22.500 Lei, este relevanta in vederea aplicarii mecanismului de taxare inversa doar pentru operatiunile efectuate in interiorul tarii.
Mentionam ca pentru modificarile aduse Codului Fiscal prin Legea nr. 296/2020 este necesara actualizarea corespunzatoare a Normelor metodologice de aplicare a Codului Fiscal. Normele in vigoare pot fi aplicate deoarece acestea fac referire la conditiile stabilite prin ordin al Ministrului Finantelor Publice, conform caruia certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata este necesar numai pentru importurile efectuate de persoanele impozabile care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 326 alin. 4^1 din Codul Fiscal.
Prin urmare, in scopul efectuarii taxarii inverse la importul dispozitivelor electronice mentionate anterior nu este necesar a se obtine un astfel de certificat.