Inregistreaza entitatile raportoare, la ONPCSB
In contextul in care implementeaza un sistem informatic nou, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) a oficializat un set nou de reguli pentru inregistrarea firmelor si specialistilor ca entitati raportoare.
Documentul acopera, printre alte entitati, bancile, anumiti comercianti, anumiti dezvoltatori imobiliari, contabilii, consultantii fiscali, auditorii, avocatii, notarii si executorii judecatoresti.
Regulamentul nou de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele autoritatilor ce se ocupa de prevenirea spalarii banilor sunt cuprinse in Ordinul ONPCSB 215/2023, intra in vigoare la data de 7 noiembrie 2023, cand se vor folosi si modele noi ale rapoartelor .
Principalii pasi ai noii proceduri de creare a conturilor de entitati raportoare:
1. Portalul de raportare al ONPCSB este accesibil la adresa raportari.onpcsb.ro . Pentru a crea un cont de raportare, se apasa butonul „Creeaza cont”, iar in formularul de inregistrare se completeaza informatiile referitoare la entitatea raportoare, persoana care efectueaza inregistrarea si persoana desemnata.
2. Pentru entitatea raportoare, se completeaza urmatoarele informatii: codul unic de inregistrare/codul de identificare fiscala / codul numeric personal; codul CAEN principal; numarul de inregistrare la Registrul Comertului; denumirea / numele si prenumele; tipul entitatii raportoare; forma juridica de organizare; natura capitalului; adresa (sediul social / profesional) - tara, judetul, localitatea, strada, numarul; numarul de telefon; adresa de e-mail; numele si prenumele reprezentantului legal.
3. Pentru persoana care face inregistrarea, se completeaza urmatoarele informatii: numele si prenumele; e-mail-ul (adresa de e-mail cu care se va face confirmarea contului si care va avea rol de nume de utilizator in pagina de autentificare); parola (trebuie sa contina litere mari si mici, cifre si caractere speciale - minimum opt caractere); confirmarea parolei; numarul de telefon.
4. Pentru persoana/ele desemnata/e, se completeaza urmatoarele informatii: se bifeaza caseta „Aceeasi cu persoana care efectueaza inregistrarea”, daca este cazul; numele si prenumele; numarul de telefon; e-mail-ul.
5. Apoi se bifeaza caseta „Sunt de acord cu prelucrarea datelor mele personale in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 (GDPR)”.
6. La apasarea butonului „Salveaza”, se verifica corectitudinea datelor introduse si se transmite un mesaj pe adresa de e-mail completata, care instiinteaza detinatorul despre crearea contului de raportare si solicita accesarea unui link de confirmare si activare. Incheierea cu succes a inregistrarii se notifica printr-un nou e-mail. La apasarea butonului „Renunta”, se sterg datele completate in formular.
7. Ulterior, pentru conectarea la noul cont de raportare, se apasa pe butonul „Intra in cont”. La pasul 1 se introduc e-mail-ul si parola si apoi se apasa butonul „Trimite cod de securitate”. La pasul 2 se introduce codul de securitate primit pe e-mail si apoi se actioneaza butonul „Logare”.
8. Dupa logarea in portalul de raportare al ONPCSB, se pot transmite rapoartele prevazute de Legea prevenirii spalarii banilor si se pot administra informatiile despre entitatea raportoare si eventualele sedii secundare.
Printre rapoartele ce trebuie transmise de entitatile inregistrate se numara rapoartele de tranzactii suspecte si rapoartele de tranzactii cu numerar de cel putin 10.000 euro.